Да_подкрепим_Илко


Гост

/ #347 Re: Re:

2012-04-18 01:24

#346: - Re:

"В ранномодерните общества, каквото беше българското по време на социалистическия режим, образоваността имаше две цели. Едната - да те съоръжи с инструментално знание - да четеш и пишеш, да смяташ и пр., за да се впишеш в социалната или икономическата система, и другата - да те индоктринира идеологически, т. е. да ти промие мозъка възможно най-добре, за да станеш послушен и кротък поданик на държавата.

- Какъв е проблемът сега?

- В режим на преход, в какъвто живеем от 20 г., имаме недокрай пазарна, но определено плуралистична ситуация с много променящи се, конфликтуващи и оспорвани версии какво означава да си успешен човек. За този свят на съревнование, неустановеност и нарастваща несигурност, ние нямаме адекватно образование, което да подготвя младите за творческо справяне с предизвикателствата на живота. Т. е. ние имаме нещо, което образованието по инерция продължава да подготвя - по-скоро претоварени с информация, но зависими умове, а не активни, предприемачески и граждански ориентирани умове, способни да решават дилеми, да правят избор и да поемат риск. В този смисъл българското образование, което е много добро за подредено общество, каквото беше тоталитарното, спира да е добро за обществото, в което живеем. То е като остарелия Наказателен кодекс, който не е адекватен на природата на престъпленията и затова престъпленията остават ненаказани въпреки голямото желание на всяко предходно и специално на това правителство. Просто защото Наказателният ни кодекс е писан, за да бъдат наказвани престъпления на магазинери, откраднали от касата, а не олигарси и корумпирани политици, които злоупотребяват с власт и присвояват милиони от обществените поръчки. В този смисъл важно за съвременното българско образование е да обучава децата и на ЧОВЕШКИ ОТНОШЕНИЯ: как да се свързват един с друг, да си сътрудничат, да намират баланс между съревнование и сътрудничество и как да се самоуправляват като автономни морални същества. Защото ние имаме високо информирани хора, които са напълно безпомощни в социалния свят. Те или се превръщат в жертви, или се корумпират и започват да злодействат. Защото нямат морална агенция. Последното е задача на образованието." Извадка от интервю  с Харалан Александров на 24 часа.