Декларация към НС за обсъждане на проектозакона за образованието


Гост

/ #109

2012-02-23 18:43

Не приемам изключването на помощните училища от специалните училища. Изключването на групата деца с умсвена изостаналост от възможността им за обучение в специално училище ги дискриминира по отношение на възможността им да развият своите способности в специални училищни условия, адаптирани към техните потребности.Както децата със сензорни нарушения, така и децата с умствена изостаналост се нуждаят от по-специална подкрепа в училищна среда.Извеждането на специалните училища за деца с умствена изостаналост "извън закона" е дискриминация спрямо тях. Питам се, създателите на този проектозакон имат ли реална представа за децата с тежки и множество увреждания.Емоционално тези деца са лабилни, нуждаят се от спокойствие и тишина, което в общообразователното училище няма.Работата с тези деца изисква изключително много общуване, внимание и спокойствие.В помощните училища за деца с умствени увреждания, броят на децата в паралелката е малък и учителят обхваща всяка дете. Дори в междучасията учителите са при децата и се грижат за тях.Елиминирането на помощните училища за деца с умствена изостаналост в системата на българското образование е неразумен подход. Във връзка с представеният проект на Закона за предучилищното и училищното образование предлагам към Раздел ІІ Видове институции, чл. 43,ал.1 да се добави като т.4 за обучение и подкрепа на ученици с умствена изостаналос, с множество увреждания, с разтройства от аутистичния спектър.