Отворено писмо против ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО религиозно обучение  

Коментари

#3

Образованието в България има да решава много по-важни системни въпроси, отколкото това да има или да няма задължителен предмет "Вероучение".

Диана Илиева (Ямбол, 2025-02-08)

#8

Религията няма място в светското образование.

Мариана Майер (София, 2025-02-08)

#10

Важно е да се възпитават общочовешки ценности, не да се чертаят нови разделителни линии в и без това разделеното ни общество.

Женя Лазарова (София, 2025-02-08)

#16

България е светска държава

Нели Колева (Пловдив, 2025-02-08)

#17

Не бива да противопоставяме децата и учениците по религиозна идентификация по лични и семейни предпочитания и принадлежност към православно, католическо, протестантско и пр.христианство, или към мюсулманското, будисткото и пр.религиозни изповедания или атеистично или друго философско разбиране за човешката субектност...Вероятно добрите намерения ще се сблъскат с противоречива реализация и допълнително разобщаване и повишена конфликтност в българското училище....

Юрий Анджекарски (София, 2025-02-08)

#18

Изповядването (и следването) на религия е избор на съзнателни индивиди, а не на подрастващи!

Людмила Варийска (София, 2025-02-08)

#19

Религиозно обучение под формата, която се има предвид в случая, няма място в светски училища. Нека не приемаме, че всички сме последователи на някоя или на точно определена религия и спазваме правата на всички.

Юлиана Копринкова (София, 2025-02-08)

#56

Съм съгласна с горепосоченото

Лилия Симеонова (Стара Загора, 2025-02-08)

#60

Образованието в България страда от куп проблеми, но липсата на религия не е един от тях и вкарването и в програмата не е решение.

Иван Манев (Ороно, 2025-02-08)

#69

Религията няма място в училището.

Лилия Парапунска (София, 2025-02-08)

#76

Задължително обучение по религия е несъвместимо със светското образование.

Нели Керемидчиева (София, 2025-02-08)

#78

Религията няма място в образованието!

Елена Лилкова (София, 2025-02-08)

#82

Религията е личен избор. Няма място в светското образование.

Шерихан Зонгова (София, 2025-02-08)

#83

И аз съм против религиозното образование в светските училища. Защо?! Именно заради всичко описано в петицията и психопатийното състояние на религиозните ръководни лидери в страната. Не може хора с болни мозъци, фанатизирано мислене с кремълска наркотична доза да промиват мозъците на децата. Аз съм за религиозното образование с историко-философски профил без доктриниране и катехизиране. Доктринирането и катехизирането да става в неделните училища, но под контрола на държавата за да не се създават внушения и омраза у децата срещу хората, които не споделят техните възгледи и виждания. В момента има такива неделни училища, които промиват мозъците на децата с омраза и ненавист срещу всички и всяко неща, което не кореспондира с фанатизма, патриотарството и русофилията. Трето, категорично съм против родителите да налагат своите религиозни виждания на децата си. Именно заради това е редно да се изучават религиозни предмети след 16-годишна възраст и то само с изричното съгласие на децата, не на родителите. Това трябва да залегне в закон и да се даде тази свобода на избор на 16-годишните, ако не и избирателни права, както в някои държави.

Йордан Георгиев (Пловдив, 2025-02-08)

#85

Религията в академичен смисъл спада към катедри по "История и философия". Нейното академично изучаване не съвпада с изучаването в религиозните институции.

В рамките на учебният материал по История и Философия могат и трябва да се изучават световните религии, техните основни принципи и културно-исторически влияния. Такъв подход към религията принадлежи на академичните среди и изгражда разбиране и толерантност сред учащите.

Религията в духовен смисъл е личностно убеждение. Тя е мироглед, начин на живот и източник на душевно спокойствие. Всеки един от нас има личностни убеждения. Не е редно да налагаме личностните си убеждения на останалите в обществото. Най-малкото на подрастващите.

Религията НЕ Е източник на моралност. Религиозните доктрини кодифицират естествено съществуващи морални разбирания и ги обвързват с духовни такива. Доказателство за това е, че няма общество в историята на човечеството, което да не е осъждало убийство, лъжа и предателство, независимо от иначе различните духовни убеждения.

Училището по дефиниция е светско, тоест неръководено от религиозни принципи. То учи децата да боравят с факти. То не бива да ги учи на "правилната" гледна точка. Тоест, училището е несъвместимо със задължително обучение по религия ръководено от Българската Православна Църква, Главното Мюфтийство или друга религиозна организация.

Връзката между човекът и божеството (или божествата), в което вярва (или не вярва) е вътрешна, лична и нямаща общо с академичното развитие на децата.

Като родител не желая детето ми да бъде част от часове по "правилно мислене". Не желая и учителите да говорят за личните си религиозни виждания в часове по иначе академични предмети.

Ива Селановска (София, 2025-02-08)

#87

Религията трябва да бъде спряна в неистовите и опити да се налага в живота на мислещите хора в тази държава и да има влияние върху всичко. Религията не е възпитание в ценности, както се опитват да я представят, а приучаване на младите да следват сляпо зададени шаблони, без да мислят.

Любомила Кривошиева (София, 2025-02-08)

#89

Поне рам да не използват вярата за манипулация!

Мария Вачковска (София, 2025-02-08)

#93

Притеснява ме в каква посока ще поеме задължителността на предмета.

Ивелина Ганева (Русе, 2025-02-08)

#98

Религията няма място в българското светско училище!

Рада Тилкова (София, 2025-02-08)

#110

Считам, че свободата на вероизповедание е лична нужда и не следва да бъде налагана като задължение!

Анастас Кънев (Сливен, 2025-02-08)

#111

На сила хубост/нищо не става, а трябва подход и вдъхновение!

Димитър Даскалов (Панагюрище, 2025-02-08)

#120

Религията е изостаналост и закостенялост, и основната й цел е да подчинява лесно масите! Твърдо НЕ!

Николай Христов (София, 2025-02-08)

#125

Подписвам, защото смятам религията за част от историята на човечеството, но не и за част от науката и образованието.

Васила Андреева (София, 2025-02-08)

#134

Ценности като човечност, уважение и приемане на другия, любов, лоялност, честност, почтеност, милосърдие и пр., и пр. са заложени във всички основни религии. Децата ни трябва да се учат на тях у дома и в училище независимо от религиозни учения и принадлежност. Образованието се плаща от всички нас без значение от цвят, религия и каквато и да е друга сегрегация.

Надежда Димитрова (София, 2025-02-08)

#138

Въвеждане на религиозно обучение в училище е недопустимо и ретроградно. Мотивите на министър Вълчев нямат нищо общо с добродетелността, но имат с една снимка на патриарх и посланик.

Даниела Цонева (София, 2025-02-08)

#150

Религия може да се изучава в сравнителен план, като се включат всички големи световни религии, но не и като налагане на гледна точка и разбиране за света.

Милена Маркова (София, 2025-02-09)

#157

Изборът на религия и вяра трябва да бъде свободен.

Даринка Георгиева (София, 2025-02-09)

#158

Аз пък да питам ако родителите са атеисти, което не ги прави лоши хора или хора с липса на морал и добро възпитание и не желаят толкова да наблягат на религията и вярата в ежедневието на децата си, къде идва мнението на родителите по този въпрос? Ще направят ли повече часове свързани с наука, нещо което да ги възпита в критично мислене? Ок съм да се изучават като дял от философията или друг подобен предмет, за обогатяване на общата култура или като избираем предмет ама не и да го натрисат като задължителен предмет. Аз съм далеч от мисълта, че децата ще придобият повече морал , смирение и други подобни ако им се каже "задължително е", поредното задължително. Още повече, че тези неща ако не идват и от домашното възпитание - това си е чиста проба промивка на мозък, особено с нагласите у хората, които толкова упорито се опитват да повдигат темата и да го пробутат в учебната програма. На който му е интересно, има всякакви източници и методи - прав му път ако реши и в Семинарията. Някои неща трябва да се разграничават. И без това почти изцяло сме отнели правото на глас и избор от децата и те просто се носят през една безумна програма без особено да им се дава възможност да използват умствения си потенциал - те не мислят, те правят "каквото им се казва" . Всички мрънкат против AI , а се опитвате да превърнете децата в роботи, програмирани ,обаче, да НЕ МИСЛЯТ!
Църквата да си гледа нейнта работа и да не закача децата! В днешно време и самата тя не е пример за смирение и скромност и е страшно лицемерно да се опитва да проникне в главите на децата.

Марияна Иванова (София, 2025-02-09)

#159

Аз пък да питам ако родителите са атеисти, което не ги прави лоши хора или хора с липса на морал и добро възпитание и не желаят толкова да наблягат на религията и вярата в ежедневието на децата си, къде идва мнението на родителите по този въпрос? Ще направят ли повече часове свързани с наука, нещо което да ги възпита в критично мислене? Ок съм да се изучават като дял от философията или друг подобен предмет, за обогатяване на общата култура или като избираем предмет ама не и да го натрисат като задължителен предмет. Аз съм далеч от мисълта, че децата ще придобият повече морал , смирение и други подобни ако им се каже "задължително е", поредното задължително. Още повече, че тези неща ако не идват и от домашното възпитание - това си е чиста проба промивка на мозък, особено с нагласите у хората, които толкова упорито се опитват да повдигат темата и да го пробутат в учебната програма. На който му е интересно, има всякакви източници и методи - прав му път ако реши и в Семинарията. Някои неща трябва да се разграничават. И без това почти изцяло сме отнели правото на глас и избор от децата и те просто се носят през една безумна програма без особено да им се дава възможност да използват умствения си потенциал - те не мислят, те правят "каквото им се казва" . Всички мрънкат против AI , а се опитвате да превърнете децата в роботи, програмирани ,обаче, да НЕ МИСЛЯТ!
Църквата да си гледа нейната работа и да не закача децата! В днешно време и самата тя не е пример за смирение и скромност и е страшно лицемерно да се опитва да проникне в главите на децата.

Марияна Иванова (София, 2025-02-09)

#172

Не искам да вървим по пътя на Унгария ... и там така започнаха

Катя Колева (Пловдив, 2025-02-09)

#191

Защото смятам,че всеки сам може да избере в какво да вярва. Децата не могат да решават сами.

Бетина Кирилова (Русе, 2025-02-09)

#194

защото не смятам, че е редно религията да се изучава в този формат в българските училища!

Стефан Димитров (София, 2025-02-09)

#198

Не съм съгласна с предложението и не одобрявам въвеждането на този предмет.

Мая Петрова (София, 2025-02-09)



Платена реклама

Ще рекламираме тази петиция на 3000 човека.

Научете повече...