Да спасим последната българска теснолинейка от закриване!

Quoted post

Железопътен Чудодеец

#254

2015-01-06 14:24

Едва ли БДЖ ще спаси сама линията и подвижния състав на Дековилката или пък държавният бюджет ще може да поема за дълго финансовите загуби от нейната експлоатацията. Не съм убеден и в това, че Брюксел и ЕС ще се заемат да спасяват това техническо културно наследство, предвид приоритетите в опазване, поддръжка и съхраняване на подобни обекти. Това което държавата може да направи, ако има правното основание, политическата воля и здравия разум и още не е късно, е да възложи монополното право за превоз на пътници и товари по отсечката единствено на Теснолинейката. Което в пряк текст значи, да не дава или отнеме лицензите на транспортните фирми, превозващи пътници и товари по дестинацията. Дали обаче такива мерки ще напълнят товарните и пътническите вагони и съответно касата и ще се осигурява безопастността, техническото обновяване, хигиената, обслужването и пр, след като районът обезлюдява и стопанската дейност затихва? Естествено е, ако на Линията, въпреки че тя носи загуби, й се възложи социалната задача да поддържа дори и с минимална екплоатация живота на местното население и бизнеса му, само в случай, че те нямат друга транспортна възможност. Туристите и любителите на природата едва ли ще могат да бъдат стопанският фактор. Мили приятели и защитници на културното наследство, не чакайте някой друг да се заеме със спасяването на Теснолинейката. В Германия същият проблем съществува отдавна и се решава, като се основават дружества с нестопанска (идеална ) цел за поддръжка и експлоатация на доброволно основание от правоспособно обучени жепейци, доброволни членове, внасящи членски внос и дарителската дейност от масата любители и защитници. И всички ползващите линията си плащат билета или товарителницата. Те основават и музеи на открито или в старите жп- или гарови халета, където се издирват, съхраняват, реставрират и експонират тези технически чудеса срещу входна такса ... На глухите коловози на Гара Банско от години на открито ръждястват локомотиви и вагони, с историческа стойност... Ето тук ви давам няколко примера:

http://www.localbahnverein.de/

http://www.achertaeler-eisenbahnverein.de/

 

Отговори


Гост

#257 Re:

2015-01-06 14:36:36

#254: Железопътен Чудодеец -  

 Железопътен Чудодеец много си прав, но за разлика от Германия, в България железопътния транспорт не е нещо престижно, нито има достатъчно последователи...Тук се ценят бели мерцедеси, силикони и препълнени маси.