Митрополит Николай - пред църковен съд


Гост

/ #142

2016-06-08 13:50

Тъй като тук се обсъжда второбрачието на презвитерата ми се иска да коментирам. Болшинството миряни в БПЦ дори не са наясно, че по канон както презвитерът, така и презвитерата следва да встъпят в този свой единствен позволен брак девствени, без предбрачно блудство с други или дори помежду им. Също така, презвитер означава "старец", в Новия Завет се указва, че презвитерът трябва да е мъж на една единствена жена, да има добри и послушни деца. Това логично предполага встъпване в свещенство в една по-зряла възраст, след години траен и успешен брак.

По икономия и преценка на митрополита всяко едно от горните изисквания може и да не се спази, което е напълно легитимно.

Според мен най-важното в момента е да се въведе предмет вероучение. Така след 25 години ще имаме едни просветени миряни, които познават вярата и правилата ѝ добре, включително гореизложеното. Това би било предпоставка за набиране на качествено духовенство, което отговаря по-добре на каноничните изисквания.

В съседна Гърция младите често си стоят девствени докато намерят брачен партньор. В България нравите са силно "деградирали".

Второбрачието в църквата се счита за грях, макар и позволен. В миналото е било нещо срамно. Дори и днес не се прави пълният чин на венчавката за второбрачните.

С всичко това не изключвам възможността второбрачни да могат да бъдат добри презвитер или презвитера. Митрополитът има право да взима решения за икономии като той поема отговорността. Все пак, желателно е каноните да се спазват.